vrijdag 10 september 2010

"Rechts Nederland kan zijn vingers aflikken"

Dit is nu zo’n uitspraak van Mark Rutte, waar ik niets van begrijp. Het gaat om de afspraken over bezuinigingen die er vlak voor het staken van de onderhandelingen lagen tussen VVD, CDA en PVV. Het gaat om grote bedragen die gehaald gaan worden op een heleboel zaken. Zaken die de gewone man in de straat hard zullen gaan treffen. Maar daar gaat het me niet om. De combinatie VVD, CDA en PVV heeft een legitieme meerderheid en genoeg “mannen en vrouwen in de straat” zullen zelf op deze partijen gestemd hebben. Daarin zit niet het probleem van de uitspraak.

Maar hoe kun je nu 18 miljard aan bezuinigingen, die voor niemand zonder gevolgen blijven, vergelijken bij het aflikken van je vingers na het eten van bijvoorbeeld een Bossche Bol? Wat zegt dat over de persoon die zo’n uitspraak doet? Is het niet een heel merkwaardige vergelijking? En is het niet heel vreemd dat je daarmee een partij die met je mee wil werken (CDA), maar in een spagaat verkeerd door de verschillende stromingen binnen die partij, met de stempel “rechts”in een hoekje zet? Juist de partij die niet in een hoekje gedreven wil worden? Ik vind het getuigen van een enorme dosis arrogantie en ongevoeligheid naar je samenwerkingspartners.

De vergelijking roept bij mij het beeld op van een Wassenaarse miljonair, die tijdens het journaal bij het horen van deze stoere ballentaal van Rutte, nog eens een flinke slok grand cru wijn neemt met een toastje kaviaar en daarna smakelijk zijn vingers aflikt. Een beeld waar de kriebels me van over de rug lopen. Waarschijnlijk heeft deze miljonair zijn geld ook nog eens verdiend in het bankwezen, met jaarlijkse topbonussen die hij met zijn vriendjes samen heeft vastgesteld. Een bolle kop heeft hij vast ook en zijn twintig jaar jongere vrouw zit als een stoeipoes naast hem op de bank kopjes te geven. Gelukkig, hun hypotheekrenteaftrek is veilig gesteld door Mark. Het enige probleem dat ze hebben is dat hun Jaguar bij de garage is voor onderhoud en dat het onderdeel dat vervangen moet worden nog enkele dagen op zich laat wachten.

Heel vervelend dat Rutte probeert tweedracht te zaaien tussen links, midden en rechts in de samenleving. Als je premier wilt worden van dit land, ben je niet alleen premier van “rechts” Nederland. Je bent verantwoordelijk voor beleid dat alle Nederlanders aangaat. Daarom is het ook zo ongepast dat Mark Rutte zo’n vreemde uitspraak doet. Dat hij zoiets tegen zijn vrienden zegt als hij is doorgezakt op een gezellige zaterdagavond, kan ik me nog voorstellen. Maar niet in het openbaar.

Eigenlijk geeft Mark Rutte hiermee tevens aan dat hij er nog helemaal niet aan toe is om dit land te leiden. Ik snap best dat hij onder grote druk staat, omdat hij zijn eerste potsierlijke belofte om voor 1 juli een kabinet te hebben niet heeft waargemaakt. Bij verre na niet. Prinsjesdag wordt ook niet gehaald. Misschien dat hij 11 november gaat redden, de dag van Sint Maarten en het bijbehorende liedje: “Elf november is de dag, dat mijn lichtje, dat mijn lichtje, elf november is de dag, dat mijn lichtje branden mag”. Benieuwd of Mark Rutte’s lichtje als leider van dit land lang blijft branden of dat hij, net als de kaarsjes in mijn lampionnetje vroeger te snel opbrandt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten