vrijdag 17 september 2010

Nuance is gewenst

Wat een rare kop boven dit blog. Waar komt die vandaan? Het is een zinnetje die bij mij boven komt als ik de kranten lees. Het valt me op dat steeds meer krantenstukjes geen ruimte laten voor nuance. Nu zou dat niet zo erg zijn, als krantenlezers allemaal zelf nuance kunnen aanbrengen in wat ze lezen. Maar ondanks het feit dat het opleidingsniveau van de gemiddelde Nederlander steeds verder omhoog gaat, is dit niet het geval. Kranten zouden daarom meer aandacht moeten besteden aan het presenteren van meerdere opinies over hetzelfde onderwerp. Dat is goed voor de beeldvorming voor de lezer. En laat dan maar aan ons over hoe we er zelf over denken.

Plaatselijke of landelijke berichtgeving doen eigenlijk hetzelfde. Er wordt bijvoorbeeld verslag gedaan van een onderzoek. Daar worden conclusies van uitvergroot die het idee geven dat er iets verschrikkelijks mis is. Maar de nuance uit de rapporten wordt vaak vergeten erbij te vermelden. Bijvoorbeeld dat er al een verbeterslag heeft plaatsgevonden. Of dat de negatieve uitkomst eigenlijk wel meevalt als je het in het perspectief van de economische recessie ziet. Of dat een geldkraan maar tijdelijk wordt dichtgedraaid, en dat deze weer volop wordt opengezet als er gegevens worden aangeleverd.

Wat wil ik als krantenlezer weten? Natuurlijk wil ik weten als er fouten worden gemaakt. Als er onvoorzichtig met gemeenschapsgeld wordt omgegaan, is dat belangrijk om te weten. Zelf ben ik ook bestuurder en weet dat er fouten worden gemaakt, waardoor gemeenschapsgeld verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat is pijnlijk, maar het gebeurt op alle fronten waar met gemeenschapsgeld zaken gerealiseerd moeten worden.

Maar ik wil aan de andere kant ook graag weer een positief gevoel krijgen. Niet in de zin van: gaat u maar rustig slapen, het komt allemaal wel goed. Voor het in slaap sussen kijk ik liever in bed televisie, dan vallen mijn ogen vanzelf wel dicht. Nee, ik wil de nuance, zodat ik zelf kan oordelen of ik het kan begrijpen wat er is gebeurd en mijn eigen mening kan vormen of het misschien wel meevalt en dat er stappen zijn genomen om herhaling te voorkomen. Want dat vind ik altijd het belangrijkste: lering trekken uit fouten in het verleden. Als dat gebeurt, zou ik dat ook graag in de krant zien staan.

Meer nuance is gewenst. In de politiek, in het dagelijks leven en in de krant. Ben ik zo genuanceerd genoeg?

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat bedoel je hiermee, Jan. Ik verwijder nooit een bericht van jou. Dat kun je zo checken, want ik heb pas ook nog gereageerd op een reactie van jou. Je refereert waarschijnlijk aan de hyve, waar Metin af en toe reacties van jou, die hij te negatief vond, heeft weggehaald.Een beheerder staat daartoe in zijn recht, al zal ik er zelf niet snel gebruik van maken. Dan zou je het wel heel bont moeten maken. Ik ga er gewoon van uit dat ik weer op jou kan reageren. Groeten, Jaqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry Jaqueline, na lezing van mijn bijdrage vond ik hem flauw en verwijderde hem.
    Je schreef: Zelf ben ik ook bestuurder en weet dat er fouten worden gemaakt, waardoor gemeenschapsgeld verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat is pijnlijk, maar het gebeurt op alle fronten waar met gemeenschapsgeld zaken gerealiseerd moeten worden.
    Mijn reactie was dat als je dit standpunt in de krant zou lezen je dit ongenuanceerd zou vinden.
    Weinig inhoudelijk dus. En daarom door mijzelf verwijderd.

    Ik heb vorig jaar met Metin gesproken en alle stukken van het gemeenteforum verwijderd en hem het beste gewenst voor de toekomst. Die kwestie is afgesloten.

    Ik moet nog wat broeden op een goede reactie op dit onderwerp.

    Vooralsnog mijn complimenten voor het ijzeren ritme waarmee je je stukjes weet te schrijven.
    Groet van Jan.

    BeantwoordenVerwijderen