donderdag 30 december 2010

Goede voornemens

Elk jaar maken minder mensen goede voornemens voor het nieuwe jaar. Hoe komt dat? Zijn we met zijn allen in de jaren al zoveel verbeterd dat het niet meer nodig is om goede voornemens te maken? Of hebben we de moed collectief opgegeven?

Ik denk dat het op de laatste dag van het oude jaar toch goed is om je leven eens onder de loep te nemen. Veel mensen leven een gehaast bestaan en maken amper tijd om ’s avonds een goede warme maaltijd te eten. De pizzakoeriers weten er alles van. Zij maken menig overuur. Of er wordt uit gemak brood gegeten of even patat gehaald. Een goed voornemen is dus voldoende tijd nemen om een voedzame en gezonde maaltijd op tafel te toveren. Veel groente hoeft maar een kwartiertje te koken, dus zoveel tijd kost het eigenlijk niet.

Meer bewegen is ook een voornemen dat de meeste mensen niet zou misstaan. De norm van gezond bewegen wordt door veel mensen niet gehaald. Maar rust is ook belangrijk. Velen hollen van werk naar hobby en kroeg en nemen niet de tijd om eens lekker rustig een boek te lezen of de tuin bij te houden. Terwijl dat heel erg goed is. Ontstressen kan veel lichamelijke en psychisch ongemakken voorkomen.

Aardig zijn tegen anderen, mensen behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden is ook een prima voornemen. Veel mensen verwachten veel van een ander, maar geven zelf weinig. Probeer eens wat vaker inschikkelijk te zijn en ga niet uit van je rechten, maar ga uit van wat jij kunt betekenen voor een ander of voor de maatschappij.
Lekker belerend allemaal. Wat ga ikzelf dan allemaal beter doen dit komende jaar 2011?

Ik ga proberen om nog minder te stressen. Ik kan nogal snel van slag raken door gehaaste huisgenoten. Die op het laatste moment iets zoeken of iets nodig hebben. Ik voel me daar snel verantwoordelijk voor, wat ik natuurlijk niet ben. Ik zal me minder proberen op te laten fokken.

Ik zal nog gezonder gaan eten. Meer fruit, en dat zal niet altijd makkelijk zijn. Ik kan me er in de winter niet toe zetten om bijvoorbeeld een appel te eten. Dus ik zal vaker fruit moeten gebruiken in een salade of in een toetje. Maar ik ga het zeker doen.

Ik ga meer boeken lezen. Ik heb deze vakantieweek gemerkt dat het me erg goed doet om een boek te lezen. Op het moment lees ik er zelfs drie door elkaar: een psychologische thriller die zich afspeelt in een tbs kliniek, en nog een die op een cruiseschip speelt, en een roman over Japan in 1868.

Ik zal nog vaker naar het theater gaan. We hebben in Beverwijk de mogelijkheid om lopend naar ons eigen Kennemer Theater te gaan, waar je heerlijke cappuccino in het theatercafé kunt krijgen en waar de sfeer altijd goed is. Door je te laten meeslepen in cabaret, muziek of dans raak je even in een andere wereld. Heerlijk.

En ik neem me nog een hoop andere zaken voor . Heerlijk zo’n nieuw jaar, een nieuwe ronde met nieuwe kansen. En hopelijk brengt dit nieuwe jaar veel gezondheid voor iedereen die mij lief is. Dat vind ik het allerbelangrijkste. De beste wensen voor wie dit leest en tot de volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten