donderdag 8 juli 2010

Spanje, de nieuwe 'Angstgegner' van Holland?

Gisteren heeft het Spaanse voetbalelftal laten zien dat je gewoon de halve finale kunt winnen door 90 minuten te blijven voetballen en je eigen spel te blijven spelen. Wat verbaasde, was dat Duitsland hun hier ook de kans voor bood. Van het Duitse elftal, zoals dat gisteren op het veld stond, zou Nederland in de finale zeker ook gewonnen hebben. Dan was het trauma dat bijna alle Nederlanders boven de 45toen hebben opgelopen voorgoed van de baan geweest. Zelf had ik na deze finale vooral een hekel aan Franz Beckenbauer. Van alle Duitsers gunde ik vooral hem de titel niet, omdat hij een arrogantie uitstraalde van hier tot Tokio en weer terug.Ze hebben toen gewoon gewonnen door een Schwalbe (de eerste keer dat ik dat woord hoorde) die tot een strafschop leidde. Een beetje minder arrogantie was wel op zijn plaats geweest.

Helaas, we kunnen zondag niet zingen: “Deutschland, Deutschland, alles ist vorbei.” Daarom heb ik het gisteren maar vast gedaan. Spanje heeft verdiend gewonnen, want heeft gewoon beter gespeeld. Maar of ze nu zo sterk zijn? Tegen dit Duitsland hebben ze dat niet kunnen bewijzen. Van alle deelnemende landen aan het WK had minstens de helft van dit Duitse team kunnen winnen. Veel kansen zijn er eigenlijk niet geweest voor Spanje en de paar goede kansen die ze kregen werden op 1 na niet benut.

Maar toch zijn ze een Angstgegner, zoals dat in het Duits zo mooi heet. Want is Spanje niet Europees Kampioen? Zit er niet zoveel talent in het team dat dat op zich al angstaanjagend is? En van de twee finales die Nederland tot nu toe heeft gespeeld, heeft Nederland er tenslotte twee verloren. Twee trauma’s, al was de tweede keer verliezen niet zo erg als de eerste keer, omdat daar ook nog een oneerlijke strafschop bij betrokken was. Het is alweer 36 jaar geleden, maar de emoties kan ik me nog herinneren alsof het gisteren was.

Nu hebben we dus in Spanje een nieuwe tegenstander voor onze derde WK finale. Zo’n derde keer moet het toch lukken, zou je zeggen. Het Nederlandse gezegde: drie keer is scheepsrecht zal toch wel ergens op gebaseerd zijn? Als dat niet zo is, gebruik ik het voortaan niet meer.

Het zou fijn zijn als zondag het Nederlands elftal op zijn best is. Van Persie perst er toch nog een doelpunt uit, Van der Vaart scoort vanuit een terecht gegeven penalty en zendt een luchtkusje naar Sylvie. Arjen Robben scoort ook met de andere kant van zijn hoofd, en de verdediging zet de Spanjaarden klem, waardoor ze na hun eerste goal geen kant uitkunnen behalve misschien naar eigen doel. De Zilvervloot wordt verruild voor de Goudenbeker. Ik verheug me al op het interview met Frank de Boer als assistent coach na de wedstrijd. Dat wordt het gouden tv moment van het jaar. De tranen van Giovanni Van Bronckhorst, die afscheid neemt van het voetbal met een wereldtitel. En Yolanthe die half juli dan met haar gekroonde droomprins kan trouwen en aan een eigen elftalletje kan gaan werken (dat zal Jan Smit een lesje leren).

Mijn voorspelling: Spanje –Nederland 1 -3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten