donderdag 4 maart 2010

En toen was het 'the day after the night before'

Vandaag ging de wekker een uurtje later dan normaal, half acht. De verkiezingsuitslagenavond liep nogal uit. Het duurde tot kwart over een voordat de eerste prognoses binnen waren. Ik lag om half twee in bed en heb als een roos geslapen. Ik heb nou eenmaal het geluk dat ik in slaap val, zodra mijn hoofd mijn kussen raakt. Dat heb ik wel geleerd van 12 jaar politiek bedrijven met alle hoogte- en dieptepunten. Vanmorgen las ik in de krant dat er nog wel iets verschoven is en volgens mij zijn de stemmen per persoon nog niet eens bekendgemaakt. Ik heb ze wel in mijn bakje gevonden.

Vanmorgen in de krant meteen gelezen over speculaties over mogelijke coalities. Er zijn diverse mogelijkheden en de onderhandelingen zullen uitwijzen wat het uiteindelijk gaat worden. Ondertussen zit ik rustig achter mijn pc met een lekker zonnetje in mijn rug. Er heeft een politieke aardverschuiving plaatsgevonden, maar de wereld draait gewoon door en het wordt eindelijk lente.

Wat betekent de verkiezingsuitslag voor mij persoonlijk? Geen idee. Ik heb in ieder geval veel voorkeurstemmen gehaald en in verhouding met vorige keer toen de PvdA veel beter scoorde, ben ik persoonlijk (in verhouding) nog flink in stemmen vooruit gegaan. Maar wat zegt dat? Nou, helemaal niets. Wel dat ik in de raad van 11 maart als raadslid benoemd zal worden. Het zegt niets over mijn kansen als wethouderskandidaat. De onderhandelingen gaan vrijdag beginnen en dan zal snel meer duidelijk worden. Logisch lijkt een positie voor Groen Links en VVD. Dat is een conclusie die je kunt trekken. Logisch lijkt ook een nederige opstelling van PvdA en CDA als verliezende partijen. Logisch lijkt ook dat de lokalo’s niet in beeld komen, aangezien ze twee zetels hebben gehaald.

Maar of wat logisch lijkt, ook logisch uit gaat pakken, moet afgewacht worden. Tot het zover is, geniet ik van het zonnetje in mijn rug in mijn demissionaire wethouderskamer en ben ik gewoon bezig met het afronden van werkzaamheden. Een heel gewone dag, na ‘the night before’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten