zaterdag 13 maart 2010

Zal je net zien.

Zal je net zien.Heb je vrijdagmorgen een blog geschreven waarin je het hebt over Camile Eurlings, die voor zijn privéleven kiest, krijg je een uur later te horen dat Wouter Bos niet voor het lijsttrekkerschap beschikbaar is en dus zeker geen premier van Nederland gaat worden. Zo loop je wel als blogger achter de feiten aan. Maar gelukkig is het nog dagen toegestaan om je mening over deze interessante ontknoping te geven. Duizenden Nederlanders gingen mij al voor. Sommigen begrijpen zijn keus en respecteren die. Anderen hebben er geen goed woord voor over. Ik schrok toen ik de negatieve reacties op de site van het NHD bekeek vrijdagmiddag.

Maar niet alleen anonieme burgers spuien hun mening. Oud-Opzij hoofdredactrice Cisca Dresselhuys geloofde niet dat het gezin de reden was voor Wouter om de politiek te verlaten. Er zou volgens haar iets anders achter zitten, het was een te makkelijk excuus. Geert Wilders en Marco Pastors hadden ook niets positiefs te melden. De laatste twitterde nog dat hij het begreep dat als je moest kiezen tussen de PvdA en je gezin, dat je dan voor je gezin koos. Dat zou hij zelf ook doen. Maar Marco Pastors is helemaal niet van de PvdA, dus dat is makkelijk gezegd. Als ik moest kiezen tussen Leefbaar Rotterdam en mijn gezin wist ik het ook wel. Maar dat weet Marco blijkbaar weer niet. Jammer!

Ik vind het goed dat de reden voor het uit de politiek gaan bij Eurlings en Bos het privéleven is. Veel politieke functies vragen al heel wat van het uithoudingsvermogen van partner en kinderen, maar het ministerschap is wel heel moeilijk te combineren. Zelfs als wethouder krijg je op een gegeven moment van je kind commentaar dat je er nooit bent. En dan eet ik de meeste dagen nog thuis, al is het dan maar een half uur, of al is het een uur later dan de rest. Keer op keer kreeg ik de vraag wanneer ik nu eens tijd voor mijn dochter had. Voor de verkiezingen gaf ze ook al aan dat ze hoopte dat ik maar niet meer wethouder werd. Dan had ik lekker veel tijd voor haar. Ik vond het niet leuk om te horen, want het werk beviel me juist zo goed, maar ik snapte het wel. Maar ik had een goed weerwoord, want ik zei dat ik dan ook veel tijd had om goed in de gaten te houden of ze haar schoolwerk wel doet. En dat was dan weer wat minder positief.

Als vrouwen stoppen met een politieke carrière, wordt al snel gesuggereerd dat ze het niet aankunnen. Mannen die dat doen zijn goede vaders en echtgenoten, vrouwen die hetzelfde doen, worden te licht bevonden. Ik vind het allebei prima. Mensen moeten zelf keuzes maken in hun leven. Je hebt er tenslotte maar 1! Ik vind dat je iemands keuze moet respecteren en de reden die hij of zij naar buiten brengt is het argument dat hij of zij kiest. Natuurlijk kunnen ook andere zaken meespelen. Bij Wouter Bos zou kunnen meespelen dat hij inziet dat nog een keer de strijd aangaan met Balkenende geen zin heeft. Ook zou kunnen meespelen dat dat positief uitpakt voor de PvdA. Ook zou kunnen meespelen dat ……………(vul zelf maar in). Maar wat doet dat ertoe? Moet iemand omdat hij een publiek bezit is alles op tafel leggen? En waarom moet dat dan? Hebben we zo’n persoon dan met onze stem die we hebben uitgebracht “gekocht”? Is hij daarom verplicht alles met ons te delen, of mag hij een deel voor zichzelf houden? Ik vind van wel.

Natuurlijk is het te begrijpen dat men kritisch zal zijn als Wouter Bos over drie maanden een heel intensieve baan aanneemt waardoor hij ook nooit thuis zal zijn. Dan zou blijken dat zijn argument over het pappa zijn niet de ware reden is geweest. Maar zolang het nog niet zover is, laat die man toch met rust! En je zal zien dat men hierna extra druk op Balkenende gaat uitoefenen om ook op te stappen. Het zal zeker niet makkelijk zijn voor het CDA om naast nieuweling Job Cohen en Pvv leider Geert Wilders boven het maaiveld uit te komen. Dan is hij de enige die nog beschuldigd kan worden van het vallen van het kabinet. Wouter heeft plaatsgemaakt en Job Cohen kun je dat niet kwalijk nemen.Het gaan nog heel interessante maanden voor de verkiezingen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten