donderdag 14 januari 2010

Beverwijk wil goede raad

Weblog 2 Beverwijk heeft goede raad nodig

Door de stichting Kunst en Cultuur is op 13 januari een politiek café georganiseerd. De opzet is een gevarieerd programma waarin nieuwe en oude politici geïntroduceerd worden, ruimte is voor intermezzo’s van culturele aard en ook volop ruimte voor journalistiek.
De zelfbenoemde moraalridder op het gebied van de integriteit, Bart Vuijk van het Noordhollands Dagblad hield een column daarover. Politici kunnen niet meer zelf bepalen wat integriteit is, ook de burgemeester heeft volgens hem daar niets over te zeggen. Alle raadsleden zouden er goed aan doen eens het woordenboek open te slaan om te kijken wat integriteit betekent of anders zijn stukken in de krant te lezen waar het duidelijk wordt gemaakt. Nou denk ik dat de meeste mensen niet steeds in een woordenboek hoeven te checken of ze nog wel integer genoeg zijn. Over het algemeen is kritisch naar jezelf in de spiegel kijken genoeg, of ben je dan meteen ijdel?

IJdelheid was ook een thema van de avond. Veel politici zijn ijdel, Frans Koster blijkbaar het meest. Dat kwam uit een gehouden enquête. De ‘wijste’ wilde iedereen wel zijn, maar dit bleek ook af te hangen van in welke fractie je zit. Over het algemeen vinden mensen iemand uit hun eigen fractie het wijst van allemaal. Of zoals Marjan Bras van Groen Links over haar fractievoorzitter zei: “Hij zit er al zo lang, hij weet heel veel, daarom is hij de wijste.” Nu is het natuurlijk maar de vraag of degene die lang in de raad zit het wijste is. Of is het misschien wijs om op tijd te stappen? Wie zal het zeggen. De kiezer misschien?

Het interview met de lijsttrekkers van PvdA, VVD en D’66 was een hoogtepunt. Daarin vernam de zaal dat Frans Koster nog steeds doorgaat, omdat hij het nog steeds leuk vindt en dat toen hij een keer gestopt was dat hem niet beviel en anderen ook niet (hoezo ijdel?).Maarten Dijkshoorn hield een bevlogen betoog over alle goede zaken die binnen Vitale Stad in gang zijn gezet en waar hij samen met anderen aan verder wil werken. En het verfrissende nieuwe gezicht van D’66 Brigitte v.d. Berg hield zich wars van gewaagde politieke uitspraken. Toen haar gevraagd werd naar Democraten Beverwijk, de partij die zich ooit heeft afgesplitst van D’66, zei ze dat dat voor haar gewoon een andere partij was, net als de andere. En dat was misschien nog wel de beste raad die deze avond gegeven werd.

Laten we gewoon aan het werk gaan de komende raadsperiode met het nog verder verbeteren van onze stad en de politieke erfenissen achter ons laten. Het deed me denken aan de avond dat ik voor het eerst raadslid werd en iemand van een andere partij een verhaal tegen me begon af te steken over hoe slecht mijn partij twaalf jaar daarvoor gehandeld had. Ik had geen idee waar hij het over had. Het leek me toen, net als Brigitte waarschijnlijk nu, niet zo zinvol om zo’n gesprek te voeren. Was ik toen wijs, of ben ik nu gewoon ijdel door mezelf met terugwerkende kracht wijs te vinden? Misschien moet ik Bart Vuijk maar eens bellen om hier duidelijkheid over te krijgen.

2 opmerkingen:

  1. Jaqueline, ik heb Bart in zijn stukje niet op onwaarheden kunnen betrappen, jij wel? Het college neemt een foute beslissing inzake het Strandhuis, Dijkshoorn stoot daarna het pakket af, Bodewes is er bij betrokken, op het moment van hun verkiezing door de ledenraad van de PvdA wordt hier niets over gemeld, 3 leden van de PvdA sturen een ingezonden brief naar de krant ter verdediging van Bodewes en Dijkshoorn, de burgemeester beklaagt zich in zijn Nieuwjaarsrede over de behandeling in de pers. In Maastricht treedt burgemeester Leers af.
    Het Strandhuis is een mooi gebouw en ik heb bewondering voor de ondernemersgeest en daadkracht van de bouwer, maar dat bij politici het idee kan heersen dat iets dergelijks zonder bouwvergunning neergezet kan worden en daarom hun ambtenaren overrulen doet mij ernstig twijfelen aan hun geschiktheid voor het plaatselijk bestuur. Hetzelfde gaat op voor de 3 brievenschrijvende PvdA leden.
    Maarten heeft goed werk gedaan voor de Vitale Stad en iedereen maakt fouten, maar die fouten doodzwijgen en naar een ander wijzen is niet sterk. Wat Bart en anderen ervan vinden interesseert me niet zo, wat vindt jij van deze zaak?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jan,
    Je zou alle stukken moeten lezen om tot een afgewogen oordeel te kunnen komen. Er zitten veel juridische argumenten bij. Wat ik wel weet is dat de mensen die het hier betreft, allen gemeenteraadsleden of collegelid zijn waarbij ik geen enkele twijfel heb over integriteit. Ik ben me ervan bewust dat politici over het algemeen niet zo goed zijn in het bekennen van fouten, maar dat is een heel ander onderwerp en hier niet van toepassing. Je handelt naar bevinding van zaken, dat doe ik ook en ik hoop dat het dan goed uitpakt.Dat is vaak wel zo en soms niet. Maar ik weet niet of dat dan meteen een fout is.
    In ieder geval fijn dat je het blog volgt.
    Groeten, Jaqueline

    BeantwoordenVerwijderen