zaterdag 16 januari 2010

Hyvers in Beverwijk

Voor mensen die een weblog lezen zal het fenomeen ‘hyves’ ook wel bekend zijn. Je bent tenslotte een modern mens en maakt veel gebruik van de moderne communicatiemiddelen die ons ter beschikking staan. Hyves is een leuk medium, waar je contacten met vrienden onderhoudt. Leuk eraan vind ik dat ik gewaarschuwd wordt als een ‘hyvesvriend’ jarig is. Dan kan ik een gezellig berichtje sturen, vergezeld van de nodige smilies. Deze smilies staan te juichen of hebben ballonnetjes vast en stralen feestelijkheid uit. Zelf vind ik het ook leuk om zo’n felicitatie te krijgen. Deze week kreeg ik voor mijn 49e verjaardag (na twaalf jaar in gemeenteraad en college heb ik eindelijk de leeftijd van het gemiddelde raadslid in Nederland bereikt!)ook een paar leuke krabbels.

Maar hyves biedt meer! Je kunt er foto’s op zetten, filmpjes van je favoriete artiest (mijn Phil Collins filmpje van Against All Odds was niet bepaald populair bij mijn gemiddeld jonge vriendenkring), of andere leuke gadgets. Als je regelmatig je hyves oppimpt, blijven mensen je volgen. Dat is er bij mij het afgelopen jaar erg bij ingeschoten. Af en toe biedt mijn jongste dochter bereidwillig aan om nieuwe foto’s erop te zetten, wat ik dan gretig accepteer. Ik zoek natuurlijk wel foto’s uit die ik zelf leuk vind, omdat ik er bijvoorbeeld samen met de hond opsta, of waar in ieder geval mijn vetrollen niet op te zien zijn. Dat is een belangrijk criterium.

Verder heb ik op mijn hyves een kerstverhaal geplaatst, dat ik geschreven vhad voor de brugklassen die ik toen lesgaf en die ik kerstverhalen wilde laten schrijven. Ze moesten een voorbeeld hebben en ik vond het wel zo eerlijk om dan mijn nek uit te steken en zelf iets te produceren. De ingrediënten waren Jan Smit, die zonder werk zat aangezien hij toen net zijn stem kwijt was, en een zielig meisje dat naar de voedselbank moest om eten te halen en daar toevallig in contact kwam met Jan, die daar vrijwilligerswerk deed. Ja, dat was nog voor de tijd dat de Frogers de voedselbank ontdekten, dus ik had een primeur!

Maar toen de PvdA in 2008 een studiedag had, heb ik het idee gepresenteerd om een hyve te beginnen met als doel een jongere groep Beverwijkers te bereiken dan degenen die commissie- en raadsvergaderingen bezoeken. Samen met Metin Karatas, die heel handig was met foto’s, plaatjes etc. heb ik toen ‘Hyvers in Beverwijk ‘ opgericht. Al onze eigen hyvesvrienden hebben we uitgenodigd en we hebben een paar vragen gesteld waar mensen op konden reageren. Maar ze kunnen er ook zelf vragen of onderwerpen op zetten, of een filmpje plaatsen. Jammer genoeg zijn er al die tijd weinig politici geweest die zich op de hyve gewaagd hebben. We hebben wel een complimentje van Puck Witte gekregen, maar verder blijken politici hyves niet te gebruiken. Jammer, want juist deze hyve biedt volop mogelijkheden om met elkaar te ‘praten’ over zaken die belangrijk zijn.

Zelf heb ik me sinds ik wethouder werd niet zoveel meer met de hyve bemoeid, dat vond ik eigenlijk niet kunnen. Ook al omdat er onderwerpen op voor komen die in de portefeuille van een collega-wethouder behoren. Maar in verkiezingstijd mag je weer namens je partij voor je mening uitkomen en ik heb de stoute schoenen maar weer aangetrokken. En verder kan ik alleen maar zeggen; Kom op, medepolitici! Jullie staan middenin de maatschappij, dus doe mee op hyves. Hyvers in Beverwijk is er voor alle Beverwijkers en voor alle politici. De eerste politicus die zich op deze hyve meldt (na zaterdag 13.55 uur), krijgt van mij een bos bloemen.

1 opmerking:

  1. Hallo Jacqueline,

    Gefeliciteerd met je weblog. Het realiseren van een weblog is al een hele stap, maar het bijhouden is zo mogelijk nog nog lastiger.. Hoop dat het je gaat lukken.

    Ik heb vandaag de website Volg de Verkiezingen.nl eens bekeken en het is me opgevallen dat er nauwelijks lokale politici gebruik lijken te maken van sociale media als twitter of blog. En als ze er al gebruik van maken hebben ze er blijkbaar lang niet meer naar omgekeken..

    Het eerste voorbeeld is jouw partijgenoot en raadslid Metin Karatas. Zijn blog (http://www.metinkaratas.nl) is niet meer bereikbaar. En zijn twitter account (http://twitter.com/metinkaratas.nl) is al sinds september 2009 niet meer bijgehouden. Alleen zijn Linkedin account lijkt up to date.

    Maar Birol Kat, raadslid voor de VVD, kan er ook wat van. Zijn blog (http://www.birolkat.nl) is sinds 2007 al niet meer bijgehouden. Het verkiezingsprogramma van 2006 staat er notabene nog op.

    Ik hoop dat jou dit allemaal bespaard blijft. Mijn kritiek is opbouwend bedoeld..

    Erik Zijlstra.

    BeantwoordenVerwijderen